سخن سردبیر
رمزگشایی نام مجله
شماره دوم از مجله کار و بُن را در کنار شما میگشاییم. شماره اول درسهای زیادی برای من و اعضای ویبو داشت. اعضایی که در این مجله قلم می زنند. این سخن سردبیر را به رمزگشایی نام مجله اختصاص میدهم.
کار و بُن از کار، کارآفرینی، بنیاد، ریشه کار، تغییر و رشد بر میخیزد. فصلنامهای که مفاهیم کسب و کار، کارآفرینی و کسب و کار اجتماعی را به شیوهای نوین پوشش میدهد. سالها تجربه و علاقمندی به ژورنالیسم و کارآفرینی مرا به این جهت سوق داد تا ترکیبی خلاقانه را با این دو خشت بسازم. به عقیده من یادگیری هیچگاه پایانی ندارد. ایده ترکیب این دو مفهوم، شروعی برای حرکتِ شخص من به سمت یادگیری در فضایی جدید است. مجله کار و بُن به معنای شروع مسیر یادگیری در حوزه کارآفرینیِ ژورنالیستی است. شاید بپرسید برای چه میخواهی این دو مفهوم را با هم درآمیزی؟ دلیل مهمی را برای انجام این کار میدانم. علاقه به کارآفرینی و اشتیاق به نوشتن موتور انگیزه من را روشن میکند. این سوال را با بیان مقدمهای از سیر کارآفرینی در ایران به برداشت و زبان خود پاسخ میدهم.
برداشت اول: موج کارآفرینی از دهه ۸۰ در ایران آغاز شد و اوایل دهه ۹۰ به اوج خود رسید. موج کارآفرینی با معرفی کارآفرینان، آموزشهای کارآفرینی، مستندسازی و چاپ کتب زندگی کارآفرینان آغاز شد. در این دوران همایشها و کنفرانسهای زیادی در زمینه کارآفرینی برگزار گردید و برنامههای تلویزیونی برای مصاحبه با کارآفرینان به تولید رسید. از آن دوران به بعد، جوایز کارآفرینی در جشنوارههای مختلف کارآفرینی به کارآفرینان اعطا گردید و حتی کارآفرینانی چه زن و چه مرد برای شرکت در مسابقات و جشنوارههای کارآفرینی به کشورهای مختلفی اعزام شدند. مردم با این مفاهیم ارتباطی برقرار کردند. از آن گذشته، مراکز کارآفرینی شهرداری در تمام محلات شهر تهران تاسیس و به بهرهبرداری رسید. هر کسی که کسب و کاری برای خودش راه انداخته بود را درست یا غلط کارآفرین نام نهادند. کارآفرینی به جریانی عمومی در تهران تبدیل شد. پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد کارآفرینی در دانشگاهها شکل جدیتری به خود گرفتند و فعالیت خود را آغاز کردند. از دهه نود، جوانان خلاق و تحصیل کرده خارج از ایران با تلاش و پویایی جریان استارتآپی را در کشور آغاز کردند. پس از آن موجی از فعالیتهای استارتآپی در کشور راه افتاد. شکل جدیدی از فعالیت کارآفرینانه به شیوه استارت آپی خلق شد. فرصتی پیش آمد تا افراد صاحب ایده بتوانند با هر امکاناتی شروع کنند. امکاناتی مانند اختصاص میز کار اشتراکی، فضای کار اشتراکی برای تسهیلِ پیادهسازی ایدههای جوانان بوجود آمد. شرکتهای دانش بنیان با ایدههای علمی یکی یکی، به بار نشستند.
برداشت دوم: اکوسیستم کارآفرینی و استارتآپی در کشور تکمیل گردید. ذینفعان این اکوسیستم مثل کارآفرینان، نوآوران، افراد صاحب ایده، استارتآپها، دانشگاهها، مراکز رشد کارآفرینی، پارکهای علم و فناوری، بانکها، شرکتهای مخاطرهپذیر، شرکتهای تامین سرمایه، مراکز آموزشی، مراکز تحقیقاتی، شرکتهای ارائه دهنده خدمات برای کارآفرینان و استارتآپها گرد هم آمدند تا اکوسیستم را تکمیل کنند. این شرکتها خدمات مورد نیاز یک استارتآپ مانند فضای کار اشتراکی، میز اشتراکی، خطوط تلفن با منشی تلفنی بدون خرید خط تلفن را تامین میکنند.
برداشت سوم: به عقیده من موج تازه کارآفرینی، با پیدایش کسب و کارهای خرد بر بستر وب یا موبایل به میان آمده از زنان و جوانان صاحب ایده یا مهارتی و میخواهند از آن مهارت کسب معاش داشته باشند. این موج در شبکههای اجتماعی تلگرام و بعد اینستاگرام راه افتاده و ادامه خواهد داشت. موجی که قبل از ظهور بیمار آغاز و با ظهور بیماری کوید ۱۹ شدت یافته است. نسل جدیدی از زنان کارآفرین و صاحب کسب و کارهای خرد و کوچک، برخاستهاند و به تنهایی کار میکنند.
Decryption the name of Journal
We open second number Journal of Entrepreneurship and social Business (KaroBon) with you. First number of this Journal had many lessons for me and member of WIBO who write in the Journal. In this note I write about decryption the name of Journal. KaroBon rises from Job, Entrepreneurship and the foundation, root of Job, changing and growing. Seasonal that covers concepts of business, entrepreneurship and social business through new method. Many years experience’s and interest to journalism and entrepreneurship pushed me in that direction to make creative combination. I believe learning there is no end. Idea combination both of concepts is starting to learning in new atmosphere.
Journal of Entrepreneurship and social business means starting learning in Journalistic Entrepreneurship. Maybe you ask why you want to combine these concepts with together? I know important reason for this. Interesting to entrepreneurship and passion to writing turns on my motivation. I answer the question with introduction of entrepreneurship in Iran.
First impression: wave of entrepreneurship has been started in 80s and soared first of 90s. This wave has been started with introducing entrepreneurs, educating entrepreneurship, documentation and publishing books about life of entrepreneurs. In this decade held many seminars and conferences with subject of entrepreneurship. Many TV program has made. After that era, awards of entrepreneurship to be granted in many festivals and even some entrepreneurs to held in competitions and festivals of entrepreneurship in other countries of the world.
People communicate with these concepts. In the other hand, centers of entrepreneurship established in Municipalities in all communities of Tehran city. Entrepreneurship turned into the general current.
Science and Technology parks and incubators of entrepreneurship in Universities have active seriously. Since 90 decade creative young people who educated from foreign countries have been started Start-up follow with hard working in IRAN. After that started waves of start-up activities in the country and has been created new forms of entrepreneurial activities. Owner of Ideas had chance to start small. Equipment such as allocating shared work desk, shared work space to facilitate implementation ideas of young people. Knowledge base companies to be created with scientific ideas.
Second impression: start-up ecosystem and entrepreneurship completed in Iran. Entrepreneurs, Innovators, Idea owners, start-ups, universities, entrepreneurship incubators, Banks, venture companies, science and Technology, financing companies, educational institutes, research centers, provider services for start-ups (These companies provide services for start-ups such as shared desk work and shared space telephone with answering) and entrepreneurs join to complete ecosystem.
Third impression: I believe new wave of entrepreneurship rises from appearance online small businesses on web or mobile-based. Idea-owners or skilled Women or young people want to make money. This wave rises and continues from social media as telegram and instagram. This wave started before Covid 19 and then intensified after. New generation of entrepreneurs and owner and small businesses rises from Women and girls who work alone for themselves.