سخن سردبیر (فصلنامه بهار)

سخن سردبیر

رمزگشایی نام مجله

شماره دوم از مجله کار و بُن را در کنار شما می­گشاییم. شماره اول درس­های زیادی برای من و اعضای ویبو داشت. اعضایی که در این مجله قلم می­ زنند. این سخن سردبیر را به رمزگشایی نام مجله اختصاص می­دهم.

کار و بُن از کار، کارآفرینی، بنیاد، ریشه کار، تغییر و رشد بر می­خیزد. فصل­نامه­ای که مفاهیم کسب و کار، کارآفرینی و کسب و کار اجتماعی را به شیوه­ای نوین پوشش می­دهد. سال­ها تجربه و علاقمندی به ژورنالیسم و کارآفرینی مرا به این جهت سوق داد تا ترکیبی خلاقانه را با این دو خشت بسازم. به عقیده من یادگیری هیچگاه پایانی ندارد. ایده ترکیب این دو مفهوم، شروعی برای حرکتِ شخص من به سمت یادگیری در فضایی جدید است. مجله کار و بُن به معنای شروع مسیر یادگیری در حوزه کارآفرینیِ ژورنالیستی است. شاید بپرسید برای چه می­خواهی این دو مفهوم را با هم درآمیزی؟ دلیل مهمی را برای انجام این کار می­دانم. علاقه به کارآفرینی و اشتیاق به نوشتن موتور انگیزه من را روشن می­کند. این سوال را با بیان مقدمه­ای از سیر کارآفرینی در ایران به برداشت و زبان خود پاسخ می­دهم.

برداشت اول: موج کارآفرینی از دهه ۸۰ در ایران آغاز شد و اوایل دهه ۹۰ به اوج خود رسید. موج کارآفرینی با معرفی کارآفرینان، آموزش­های کارآفرینی، مستندسازی و چاپ کتب زندگی کارآفرینان آغاز شد. در این دوران همایش­ها و کنفرانس­های زیادی در زمینه کارآفرینی برگزار گردید و برنامه­های تلویزیونی برای مصاحبه با کارآفرینان به تولید رسید. از آن دوران به بعد، جوایز کارآفرینی در جشنواره­های مختلف کارآفرینی به کارآفرینان اعطا گردید و حتی کارآفرینانی چه زن و چه مرد برای شرکت در مسابقات و جشنواره­های کارآفرینی به کشورهای مختلفی اعزام شدند. مردم با این مفاهیم ارتباطی برقرار کردند. از آن گذشته، مراکز کارآفرینی شهرداری در تمام محلات شهر تهران تاسیس و به بهره­برداری رسید. هر کسی که کسب و کاری برای خودش راه انداخته بود را درست یا غلط کارآفرین نام نهادند. کارآفرینی به جریانی عمومی در تهران تبدیل شد.     پارک­های علم و فناوری و مراکز رشد کارآفرینی در دانشگاه­ها شکل جدی­تری به خود گرفتند و فعالیت خود را آغاز کردند. از دهه نود، جوانان خلاق و تحصیل کرده خارج از ایران با تلاش و پویایی جریان استارت­آپی را در کشور آغاز کردند. پس از آن موجی از فعالیت­های استارت­آپی در کشور راه افتاد. شکل جدیدی از فعالیت کارآفرینانه به شیوه استارت آپی خلق شد. فرصتی پیش آمد تا افراد صاحب ایده بتوانند با هر امکاناتی شروع کنند. امکاناتی مانند اختصاص میز کار اشتراکی، فضای کار اشتراکی برای تسهیلِ پیاده­سازی ایده­های جوانان بوجود آمد. شرکت­های دانش بنیان با ایده­های علمی یکی یکی، به بار نشستند.

برداشت دوم: اکوسیستم کارآفرینی و استارت­آپی در کشور تکمیل گردید. ذینفعان این اکوسیستم مثل کارآفرینان، نوآوران، افراد صاحب ایده، استارت­آپ­ها، دانشگاه­ها، مراکز رشد کارآفرینی، پارک­های علم و فناوری، بانک­ها، شرکت­های مخاطره­پذیر، شرکت­های تامین سرمایه، مراکز آموزشی، مراکز تحقیقاتی، شرکت­های ارائه دهنده خدمات برای کارآفرینان و استارت­آپ­ها گرد هم آمدند تا اکوسیستم را تکمیل کنند. این شرکت­ها خدمات مورد نیاز یک استارت­آپ مانند فضای کار اشتراکی، میز اشتراکی، خطوط تلفن با منشی تلفنی بدون خرید خط تلفن را تامین می­کنند.

برداشت سوم: به عقیده من موج تازه کارآفرینی، با پیدایش کسب و کارهای خرد بر بستر وب یا موبایل به میان آمده از زنان و جوانان صاحب ایده یا مهارتی و می­خواهند از آن مهارت کسب معاش داشته باشند. این موج در  شبکه­های اجتماعی تلگرام و بعد اینستاگرام راه افتاده و ادامه خواهد داشت. موجی که قبل از ظهور بیمار آغاز و با ظهور بیماری کوید ۱۹ شدت یافته است. نسل جدیدی از زنان کارآفرین و صاحب کسب و کارهای خرد و کوچک، برخاسته­اند و به تنهایی کار می­کنند.    

 

Decryption the name of Journal

We open second number Journal of Entrepreneurship and social Business (KaroBon) with you. First number of this Journal had many lessons for me and member of WIBO who write in the Journal. In this note I write about decryption the name of Journal. KaroBon rises from Job, Entrepreneurship and the foundation, root of Job, changing and growing. Seasonal that covers concepts of business, entrepreneurship and social business through new method. Many years experience’s and interest to journalism and entrepreneurship pushed me in that direction to make creative combination. I believe learning there is no end.  Idea combination both of concepts is starting to learning in new atmosphere.

Journal of Entrepreneurship and social business means starting learning in Journalistic Entrepreneurship. Maybe you ask why you want to combine these concepts with together? I know important reason for this. Interesting to entrepreneurship and passion to writing turns on my motivation. I answer the question with introduction of entrepreneurship in Iran.

First impression: wave of entrepreneurship has been started in 80s and soared first of 90s. This wave has been started with introducing entrepreneurs, educating entrepreneurship, documentation and publishing books about life of entrepreneurs. In this decade held many seminars and conferences with subject of entrepreneurship. Many TV program has made. After that era, awards of entrepreneurship to be granted in many festivals and even some entrepreneurs to held in competitions and festivals of entrepreneurship in other countries of the world.

People communicate with these concepts. In the other hand, centers of entrepreneurship established in Municipalities in all communities of Tehran city. Entrepreneurship turned into the general current.

Science and Technology parks and incubators of entrepreneurship in Universities have active seriously. Since 90 decade creative young people who educated from foreign countries have been started Start-up follow with hard working in IRAN. After that started waves of start-up activities in the country and has been created new forms of entrepreneurial activities. Owner of Ideas had chance to start small. Equipment such as allocating shared work desk, shared work space to facilitate implementation ideas of young people. Knowledge base companies to be created with scientific ideas.

Second impression: start-up ecosystem and entrepreneurship completed in Iran. Entrepreneurs, Innovators, Idea owners, start-ups, universities, entrepreneurship incubators, Banks, venture companies, science and Technology, financing companies, educational institutes, research centers, provider services for start-ups (These companies provide services for start-ups such as shared desk work and shared space telephone with answering) and entrepreneurs join to complete ecosystem.

Third impression: I believe new wave of entrepreneurship rises from appearance online small businesses on web or mobile-based. Idea-owners or skilled Women or young people want to make money. This wave rises and continues from social media as telegram and instagram. This wave started before Covid 19 and then intensified after. New generation of entrepreneurs and owner and small businesses rises from Women and girls who work alone for themselves.